§ 1
Postanowienia ogólne
1. Przedszkole dla Dzieci Niewidomych w Sobieszewie zwane dalej „Przedszkolem” jest placówką niepubliczną o prawach publicznych.
Typ przedszkola: przedszkole specjalne dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku oraz z dodatkowymi niepełnosprawnościami.
2. Siedziba przedszkola znajduje się w Gdańsku-Sobieszewie przy ulicy Przegalińskiej 29.
3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi Stowarzyszenie w Laskach, zwane dalej Towarzystwem.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.
5. Przedszkole jest placówką, która działa we współpracy z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
6. Nazwa używana przez Przedszkole i na pieczęciach, brzmi:
Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi Stowarzyszenie
Przedszkole dla Dzieci Niewidomych w Sobieszewie
ul. Przegalińska 29, 80-680 Gdańsk-Sobieszewo
tel. 58 308 07 07 NIP 527 020 99 13
7. Przedszkole działa na podstawie:
- tekst jednolity Dz. U. z 2016 poz. 1943, z późn. zm.;
- Statutu Towarzystwa;
- Statutu Ośrodka;
- uchwał Zarządu Towarzystwa;
- niniejszego Statutu.
8. Ilekroć w niniejszym statucie mowa jest o rodzicach dziecka oznacza to również prawnych opiekunów dziecka sprawujących opiekę rodzicielską na podstawie prawomocnego wyroku sądu rodzinnego.
§ 2
Cele i zadania Przedszkola
1. Przedszkole realizuje cele i zadania Ośrodka określone w Statucie Ośrodka oraz
w ustawie o systemie oświaty i właściwych przepisach wydanych na ich podstawie dla tego typu placówek, a także określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. W szczególności:
- organizuje opiekę nad dziećmi, dla których ze względu na rodzaj niepełnosprawności niezbędne są zajęcia specjalistyczne lub inne formy pomocy;
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w przedszkolach; - umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia własnej tożsamości w tym narodowej i religijnej;
- wspiera rodzinę w wychowaniu dzieci w oparciu o chrześcijański system wartości Kościoła katolickiego oraz integralny rozwój dziecka, jako osoby;
- przyjmuje także dzieci, których rodzice wyznają inne wartości, inną religię lub są niewierzący, ale pragną powierzyć swoje dzieci opiece wychowawczej tego przedszkola i współdziałać w wychowaniu w uzgodniony z przedszkolem sposób
i dla dobra dziecka.
2. Przedszkole organizuje zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci niewidomych słabowidzących oraz z dodatkowymi niepełnosprawnościami z północnej Polski od urodzenia do ukończenia pierwszego etapu edukacyjnego, dla dzieci będących wychowankami przedszkola oraz dla dzieci nie będących wychowankami przedszkola i nie mających możliwości korzystania ze specjalistycznej pomocy w miejscu zamieszkania.
- Nadzór nad realizacja zajęć wczesnego wspomagania rozwoju sprawuje dyrektor Przedszkola dla Dzieci Niewidomych w Sobieszewie, który zwołuje Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju i jest jego koordynatorem.
- W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowani w do pracy z dziećmi niewidomymi:
- tyflopedagog,
- psycholog,
- rehabilitant ruchu,
- terapeuta widzenia,
- nauczyciel orientacji przestrzennej,
- tyflomuzykoterapeuta,
- inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- Zespół współpracuje z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb.
- Działanie i funkcjonowanie Wczesnego Wspomagania Rozwoju określa Regulamin Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
3. Zadania przedszkola realizowane są przez odpowiedni dobór treści, metod i organizację pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, uwzględniającej potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka i obejmują w szczególności:
- udzielanie pomocy rodzicom w wypełnianiu przez nich funkcji opiekuńczo – wychowawczych i rewalidacyjnych w indywidualnym wspomaganiu rozwoju dziecka;
- kształcenie odpowiedniej postawy wychowawczej i przygotowanie do życia w integracji ze społeczeństwem zgodnie z przyjętym programem wychowania;
- otaczanie opieką i zapewnienie bezpieczeństwa i higieny wszystkim dzieciom podczas organizowanych zajęć, a także wycieczek przedszkolnych dostosowanych odpowiednio do ich potrzeb i możliwości placówki;
- zapewnienie w miarę możliwości najlepszych warunków nauczania stosując nowoczesne metody i środki dydaktyczne prowadzące do samodzielnego myślenia
i działania; - umożliwianie zdobywania wiedzy i umiejętności pozwalających na osiągnięcie „gotowości szkolnej” oraz podjęcie dalszej edukacji w szkole podstawowej;
- realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sposób zgodny z charakterem wychowawczym określonym w § 2 ust. 1 pkt 4, 5.
4. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale zajęć wyposażone w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, łazienką i szatnią dla dzieci;
- sale do zajęć indywidualnych i dodatkowych;
- bibliotekę przedszkolną;
- pomieszczenia administracyjno-gospodarcze;
- ogród przedszkolny z dydaktycznym placem zbaw dla dzieci niewidomych.
§ 3
Organa Przedszkola
1. Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna Przedszkola.
2. Dyrektora Przedszkola powołuje i odwołuje na wniosek Dyrektora Ośrodka Zarząd Towarzystwa.
3. Kadencja dyrektora Przedszkola trwa 5 lat, po upływie, której może być powołany na następną kadencję.
4. Do obowiązków Dyrektora należy:
- reprezentowanie placówki;
- realizacja uchwał Rady Pedagogicznej
- kierowanie zespołem nauczycieli i bieżącą działalnością przedszkola w sposób gwarantujący optymalną edukację oraz jak najlepszą pracę merytoryczną zgodną
z celami przedszkola; - prowadzenie obserwacji zajęć i ocenianie poziomu pracy nauczycieli i wychowawców przedszkola;
- zwoływanie i kierowanie obradami Rady Pedagogicznej;
- wnioskowanie w sprawie zatrudnienia lub zwolnienia pracowników kierowanej placówki;
- podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Przedszkola a nie zastrzeżonych dla innych organów;
- sprawowanie opieki nad dziećmi, zapewniającej prawidłowy rozwój wiedzy i umiejętności;
- prowadzenie dokumentacji i przedstawianie sprawozdań Dyrektorowi Ośrodka
i Zarządowi Towarzystwa; - przygotowanie arkusza organizacji przedszkola dla Dyrektora Ośrodka do zatwierdzenia przez organ prowadzący;
- dopuszczanie do użytku w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
- zapewnienie nauczycielom odpowiednich warunków do realizacji zadań przedszkola a także organizowanie doskonalenia nauczycieli w przedszkolu zgodnie z jego misją;
- podejmowanie decyzji o przyjęciu i skreśleniu dziecka z przedszkola na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej
- powoływanie Zespołów Pedagogicznych do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej opracowujących i wdrażających indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne;
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania i działalności przedszkola zgodnie z przepisami prawa oświatowego;
- zapewnienie właściwych i higienicznych warunków pracy i nauki.
5. W skład Rady Pedagogicznej Przedszkola wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni placówki.
6. Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
- opracowywanie i uchwalanie planu wychowawczo-dydaktycznego na dany rok szkolny;
- zajmowanie stanowiska we wszystkich sprawach dydaktycznych i wychowawczych ważnych dla placówki, a nie zastrzeżonych dla innych organów Ośrodka;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w przedszkolu, po przedstawieniu do akceptacji przez Dyrektora Ośrodka; - podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków.
7. Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów – rozstrzyga głos Dyrektora Przedszkola lub głos prowadzącego zebranie.
§ 4
Pracownicy pedagogiczni
1. Przez pracownika pedagogicznego rozumie się nauczycieli i wychowawców biorących bezpośredni udział w procesie nauczania i wychowania.
2. Pracownicy pedagogiczni winni spełniać kryteria obowiązujące tę grupę pracowników
w przepisach obowiązujących w szkołach i przedszkolach publicznych. Wyjątki od tej zasady wymagają zgody Prezesa Zarządu Towarzystwa wydanej na wniosek Dyrektora Ośrodka, merytorycznie uzasadniony przez Dyrektora Przedszkola. Poza ogólnymi kryteriami muszą dodatkowo spełniać kryteria wynikające z celów i zadań określonych
w statucie Ośrodka.
3. Pracownicy Przedszkola są pracownikami Towarzystwa i obowiązują ich przepisy organizacyjne i płacowe stosowane w placówkach Towarzystwa.
§ 5
Zadania pracowników pedagogicznych
Do zadań pracowników pedagogicznych należy:
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach rewalidacji, wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących zachowania i rozwoju dziecka;
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie
z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez Dyrektora Przedszkola na wniosek nauczyciela programami wychowania przedszkolnego oraz odpowiedzialność za jej jakość; - tworzenie warunków wspomagających: rozwój dzieci, ich zdolności, zainteresowania oraz umożliwiających pokonywanie trudności poprzez indywidualną pracę z dziećmi;
- prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka oraz opracowanie indywidualnego programu wspomagania rozwoju;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i rewalidacyjną;
- opracowanie dla dziecka, które ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole”
i przekazanie jej rodzicom; - dbanie o bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu, odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych opiece dzieci;
- planowanie własnego rozwoju zawodowego i podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz troska o własną formację;
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora i wynikających z organizacji pracy
w placówce.
§ 6
Organizacja Przedszkola
1. Przedszkole jest placówką wychowawczo-dydaktyczną zapewniającą opiekę, wychowanie i edukację dzieciom z dysfunkcją wzroku.
2. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z grupy dzieci według zbliżonego wieku. Kryterium doboru dzieci do grupy stanowią indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne dzieci.
3. Pracą oddziału przedszkolnego kieruje nauczyciel posiadający kwalifikacje określone
w odrębnych przepisach. Każda z grup prowadzona jest przez dwóch nauczycieli: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspierającego.
5. W trosce o wysokiej jakości opiekę oraz indywidualne podejście do każdego dziecka zapewnia się małą liczebność grup.
W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Dyrektora Ośrodka i organu prowadzącego, liczba dzieci w oddziale może być niższa od liczby określonej ustawowo.
6. Przedszkole może podejmować nauczanie indywidualne za zgodą Dyrektora Ośrodka po zatwierdzeniu przez organ prowadzący.
7. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela.
8. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w tym zajęć rewalidacyjnych dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 minut do 30 minut w zależności od potrzeb dzieci. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
9. Organizację pracy przedszkola określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola w uzgodnieniu z Dyrektorem Ośrodka. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący w terminach określonych w odrębnych przepisach. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- liczbę i czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę dzieci,
- liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych,
- stopnie awansu zawodowego i liczbę nauczycieli, ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego.
10. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony
przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej.
11. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci.
12. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący oraz ustaleń wewnętrznych Dyrektora Przedszkola z Radą Pedagogiczną Przedszkola zaakceptowanych przez Dyrektora Ośrodka.
13. Przedszkole prowadzi edukację i wychowanie dla dzieci niewidomych . Praca z dziećmi prowadzona jest przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
14. Do przedszkola przyjmowane są dzieci od 2,5 roku życia. Dzieci uczęszczają do Przedszkola do rozpoczęcia nauki w szkole zgodnie z zasadami określonymi odrębnymi przepisami.
15. dziecko sześcioletnie odbywa roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
16. Przedszkole prowadzi zajęcia wyrównawczo-kompensacyjne dla dzieci wymagających zindywidualizowanej opieki dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno- pedagogicznej.
17. W trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola zapewnia bezpieczeństwo i dodatkową opiekę. Regulamin i zasady organizacji spacerów i wycieczek w przedszkolu są określane zarządzeniem dyrektora przedszkola.
18. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w tym zaplanowane na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wynoszącej nie mniej niż 5 godzin dziennie. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w godzinach od 9:00 do14:00.
19. Dziecko jest przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub prawnych opiekunów. Dziecko może odebrać upoważniona przez rodziców osoba, zapewniająca dziecku pełne bezpieczeństwo, na podstawie pisemnego upoważnienia rodzica.
20. Zapewnia wyżywienie dzieciom na zasadach odpłatności ustalonej w oparciu o uchwałę Zarządu w sprawie stawki żywieniowej. Wysokość opłat jest zależna od ilości posiłków spożywanych przez dziecko w ciągu dnia.
21. Dzieci otrzymują w przedszkolu pięć posiłków dziennie: śniadanie, II śniadanie, obiad. Za dni nieobecności dziecka nie jest naliczana odpłatność za żywienie.
22. Przedszkole przeprowadza rekrutację na podstawie zasady powszechnej dostępności oraz po decyzji Rady Pedagogicznej i Dyrektora Przedszkola stwierdzającej wystarczającą dojrzałość i możliwości psychofizyczne dziecka pozwalające na podjecie nauki w przedszkolu.
Przy rekrutacji nie obowiązuje rejonizacja. Dzieci mogą być przyjmowane w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli Przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.
23. Przyjęcie dziecka do Przedszkola następuje po spotkaniu z dzieckiem i rodzicami oraz przedstawieniu dokumentów dziecka o stanie zdrowia i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego z tytułu niepełnosprawności wzrokowej oraz podpisaniu, przez co najmniej jednego z rodziców lub opiekunów prawnych zgłaszanego dziecka „Kwestionariusza kandydata lub dziecka przyjętego do Przedszkola w Sobieszewie”.
24. Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może skreślić dziecko z listy wychowanków, jeżeli:
- dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków i dezorganizuje pracę w grupie co stwierdzono po wnikliwej, udokumentowanej obserwacji dziecka i wyczerpaniu wszelkiej pomocy psychologicznej;
- nastąpi brak współpracy pomiędzy personelem pedagogicznym, a rodzicem w kwestii rozwiązywania problemów wychowawczych oraz innych;
- dziecko jest nieobecne powyżej dwóch miesięcy w przedszkolu bez zgłoszenia i podania przyczyny nieobecności, pomimo prób kontaktu z rodzicami.
25. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie
z uzasadnieniem w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do Dyrektora Ośrodka w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacjach wymienionych w ust 23 pkt 1 – 3, Dyrektor Przedszkola zobowiązany jest:
- zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z przedszkolem w zakresie problemów dotyczących dziecka;
- zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc;
- zawiadomić Dyrektora Ośrodka o zamiarze skreślenia dziecka z listy przedszkola;
- zawiadomić rodziców o podjęciu decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków.
§ 7
Prawa i obowiązki dziecka
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka,
a w szczególności:
- do właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego i opieki oraz zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony i uczestnictwa w zajęciach rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami specjalistów;
- życzliwego traktowania i poszanowania godności;
- korzystania z pomieszczeń, środków dydaktycznych podczas zajęć w Przedszkolu;
- zabawy i współdziałania z innymi;
2. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:
- stosowania się do przyjętych zasad obowiązujących w grupie i w przedszkolu;
- czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola;
- poszanowania i akceptacji innych dzieci i ich przekonań;
- dbania o zabawki, sprzęt, przybory przedszkolne, swoje i kolegów;
3. Dzieci uczęszczające do przedszkola są ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka wnoszą rodzice na początku września każdego roku szkolnego. W przypadku odmowy ubezpieczenia dziecka przez przedszkole, rodzic składa stosowne oświadczenie u dyrektora przedszkola.
§ 8
Postanowienia końcowe
1. Towarzystwo zapewnia Przedszkolu obsługę administracyjną w zakresie kadr, księgowości.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy Towarzystwa.
3. Statut nadaje przedszkolu organ prowadzący.
Statut zaktualizowano uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 31 marca 2017r.
Zatwierdzony do realizacji Uchwałą
Zarządu Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi
w Laskach z dnia 31.03.2017 r.